Świetliczaki na tropie… kolorów Świata

Projekt dla wychowawców świetlic

Redakcja dwumiesięcznika „Świetlica w Szkole” serdecznie zaprasza wychowawców świetlic ze szkół podstawowych do udziału w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym w ramach Akademii Świetlicowej – pt.  „Świetliczaki na tropie... kolorów Świata”.

W trzeciej edycji uczniowie będą zwiedzali poszczególne kontynenty. Projekt składa się z 6 modułów – 5 dotyczących barw odpowiadających kolejno Europie, Azji, Afryce, Ameryce i Australii z Oceanią oraz jeden wspólny „kolorowy” – odnoszący się do wszystkich kontynentów.

Autorkami projektu są:

  1. Joanna Hoffmann (redaktor naczelna „Świetlicy w Szkole”, nauczyciel świetlicy w Szkole Podstawowej w Bojszowach);
  2. Paulina Cysak (nauczycielka świetlicy w Szkole Podstawowej nr 322 w Warszawie).

Cele projektu:

  • wychowanie ucznia aktywnego, świadomego swoich możliwości i posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą;
  • uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata i potrzebę ochrony przyrody;
  • działanie na rzecz ochrony różnorodności biologicznej i ekosystemów na terenie naszego kraju i świata;
  • rozwijanie zdolności manualnych ucznia;
  • zainicjowanie współpracy między placówkami w całej Polsce.

Czas trwania projektu: wrzesień 2022 r. – maj 2023 r.

Zgłoszenie do projektu następuje przez dołączenie do 30 listopada 2022 r. do zamkniętej grupy na Facebooku „Świetliczaki na tropie…”, pobranie plakatu projektu i umieszczenie go na stronie internetowej (profilu w mediach społecznościowych) świetlicy lub szkoły. Wszystkie ww. materiały będą na początku września opublikowane na nowym portalu dla wychowawców świetlic szkolnych pod adresem https://swietlicawszkole.pl/swietliczaki

Zadania uczestników

Zadaniem uczestników jest wykonanie co najmniej 12 zadań z podanego zestawu oraz przysłanie (w terminie do 9 czerwca 2023 r.) sprawozdania (krótki opis zadań plus co najmniej 3 zdjęcia) na adres, który będzie podany w na stronie projektu: https://swietlicawszkole.pl/swietliczaki

Jedno sprawozdanie może wysłać wspólnie maksymalnie 3 nauczycieli. Każdy uczestnik otrzyma certyfikat uczestnictwa w projekcie. Certyfikaty zostaną udostępnione w postaci elektronicznej w czerwcu 2023 r.

Zadania

Barwy flagi olimpijskiej symbolizują poszczególne kontynenty, które będą tematem przewodnim trzeciej edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego w ramach Akademii Świetlicowej, tj.: „Świetliczaki na tropie… kolorów Świata”. Poniżej znajduje się 6 modułów (5 dotyczących barw olimpijskich odpowiadających kolejno: Europie, Azji, Afryce, Ameryce i Australii z Oceanią i 1 wspólny „Kolorowy” w odniesieniu do wszystkich kontynentów).

Z każdego z modułów należy wybrać co najmniej 2 zadania do realizacji (12 zadań to minimum wymagane do ukończenia projektu).

Moduł I: NIEBIESKI – EUROPA

  1. Europejskie powitania – stworzenie minisłowniczka różnych form powitalnych z wybranych 30 krajów europejskich.
  2. Wielcy malarze – zapoznanie z sylwetkami słynnych artystów malarzy (minimum 3) z krajów europejskich – wykonanie reprodukcji ich dzieł techniką dowolną.
  3. W dolinie Muminków – Finlandia, czyli najbardziej zalesiony teren Europy. Prezentacja dotycząca różnych gatunków drzew. Zapoznanie z bohaterami książek o Muminkach. Wykonanie pracy plastycznej „Muminki w zaczarowanym lesie” (technika dowolna).
  4. Igrzyska Olimpijskie – zapoznanie dzieci z historią igrzysk olimpijskich i różnymi dyscyplinami sportowymi. Wybranie lub wymyślenie własnych dyscyplin i zorganizowanie miniolimpiady w świetlicy (boisko szkolne, sala gimnastyczna itp.).
  5. Kraj Andersena i klocków Lego – Dania – ciekawostki o kraju. Zapoznanie z wybranymi baśniami Hansa Christiana Andersena – plastyczne inspiracje według pomysłu dzieci. Świetlicowy konkurs na najciekawszą budowlę (z klocków dostępnych w świetlicy).

Moduł II: ŻÓŁTY – AZJA

  1. Tradycja parzenia herbaty – zapoznanie z historią herbaty i metodami jej przyrządzania. Wykonanie prac plastycznych, których punktem wyjścia będzie zabarwienie kartki (kleks) esencją herbacianą, a następnie z powstałej przypadkowej plamy stworzenie ilustracji przez dorysowanie elementów inną techniką.
  2. Smok chiński – wprowadzenie do tematu, symbolika. Wykonanie w kilku grupach smoków (kilkoro dzieci tworzy jednego smoka, ozdabiając jego poszczególne części, np. z rolek papierowych lub plastikowych butelek, po których połączeniu powstają kilkusegmentowe stwory).
  3. W kraju kwitnącej wiśni – kimono jako tradycyjny strój japoński. Wykonanie pracy plastycznej „Japonki” (origami płaskie z koła i kwadratu).
  4. Syberia – kolej transsyberyjska, płatki śniegu wielkości 30 cm, najgłębsze jezioro świata o unikalnej faunie i florze, bogactwa naturalne – czego nie wiemy o tym kraju? Wykonanie pracy plastycznej – tygrys syberyjski węglem malowany.
  5. Kamishibai i Teatr Cieni – zapoznanie ze specyfiką. Stworzenie „rekwizytów” i wymyślenie tematu, przedstawienie w świetlicy (można zaprosić inne grupy).

Moduł III: CZARNY – AFRYKA

  1. Madagaskar – gatunki fauny i flory występujące tylko na Madagaskarze – album obrazkowy z krótkimi opisami.
  2. Afrykańskie plemiona – ciekawostki o stylu życia, wierzeniach i zwyczajach wybranych plemion afrykańskich. Wykonanie masajskiej biżuterii – naszyjniki z tekturowych talerzyków lub pracy plastycznej „Afrykanki” – kobiety w barwnych strojach afrykańskich – technika mieszana.
  3. Nil – najdłuższa rzeka Afryki i Świata – ciekawostki, informacje dotyczące zwierząt, których „domem” jest Nil – stworzenie gry planszowej, której trasę do przebycia stanowi charakterystyczna nić rzeki.
  4. W kraju Faraonów – Piramidy, Skarabeusze, Koty, Mumie itp. – Egipt – kraj, którym rządził faraon. Egipskie hieroglify – praca plastyczna (tusz, flamastry).
  5. Śladami Stasia i Nel – spotkanie ze słoniem afrykańskim – ciekawostki dotyczące zwierzęcia. Wykonanie pracy plastycznej – wyklejanka z szarych gazet.

Moduł IV: CZERWONY – AMERYKA

  1. Indiańskie totemy – zapoznanie z różnymi plemionami zamieszkującymi Amerykę. Poznanie indiańskiego rękodzieła. Wykonanie słupów totemowych z rolek po ręcznikach papierowych.
  2. Największe aglomeracje Ameryki – ciekawostki. Wykonanie kolażu – fotomontażu.
  3. „Fabryka snów” – z wizytą w Hollywood – świetlicowa zabawa fabularyzowana. Wykonanie przez dzieci Alei Gwiazd (każde dziecko wykonuje własną gwiazdę, gwiazdy układamy na podłodze i dzieci przechodzą aleję, można zaprosić inne grupy do wspólnej zabawy lub spaceru).
  4. A to ciekawe… – w Paragwaju nie ma dzwonków do drzwi, więc klaszczesz, kiedy chcesz poinformować, że przychodzisz w gości, język hawajski ma tylko 12 liter, w Alabamie w niedzielę nie można grać w domino, a w Brooklynie osły nie mogą sypiać w wannach – amerykańskie ciekawostki – album ilustrowany.
  5. Piniata – Meksyk – tradycje i sztuka (Alebrijes, Amate, Frida Kahlo, Diego Rivera). Wykonanie piniaty wypełnionej łakociami z papieru (propozycja na zajęcia kończące realizację projektu).

Moduł V: ZIELONY – AUSTRALIA I OCEANIA

  1. Wielka Rafa Koralowa – wprowadzenie do tematu, prezentacja multimedialna. Wykonanie prac plastycznych „Podwodny Świat” (technika mieszana).
  2. Aborygeni – rdzenna ludność Australii – tradycje i zwyczaje. Wykonanie tekturowego bumerangu pomalowanego techniką kropkowaną z nawiązaniem do symboli aborygeńskich.
  3. Kangur i emu – dlaczego są w herbie Australii? Przybliżenie sylwetek zwierząt. Zabawy sportowo-ruchowe z wykorzystaniem worków materiałowych (wyścigi w workach, rzuty do celu, co to za przedmiot – rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku i inne).
  4. Australijskie endemity – prezentacja albumów i zdjęć. Wykonanie galerii prac plastycznych techniką pasteli olejnych.
  5. „Australijskie wow” – Góra Kościuszki – polski akcent w Australii, Uluru – jedyny taki monolit na świecie, 15 500 żarówek wymienianych corocznie w Operze w Sydney – ciekawostki znane i nieznane. Wykonanie pocztówki i wysłanie jej do zaprzyjaźnionej świetlicy.

Moduł VI: KOLOROWY – ŚWIAT

  1. Budowle świata – prezentacja dotycząca słynnych budowli z całego świata – wykonanie przez dzieci prac plastycznych „Budowle z całego świata” – galeria prac. Zapoznanie dzieci z budowlami i miejscami znajdującymi się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO.
  2. Proszę Państwa oto miś… – zapoznanie z różnymi gatunkami niedźwiedzi żyjącymi na wszystkich kontynentach świata, wykonanie planszy prezentującej różne gatunki niedźwiedzi, zapoznanie z utworami literackimi o „misiach”.
  3. Flagi świata – gra „Memory – flagi świata” – wykonanie gry pamięciowej złożonej z 20 par kart z wybranymi przez dzieci flagami ze wszystkich kontynentów.
  4. Pustynie świata – ciekawostki o terenach pustynnych na wszystkich kontynentach. Wykonanie pracy plastycznej „Karawana”.
  5. Kuchnie świata – podróż kulinarna przez różne zakątki wszystkich kontynentów, rośliny jadalne nieznane w Polsce.

Dostęp do serwisu Swietlicawszkole.pl

To nowy serwis, w którym znajduje się prawie 2000 materiałów dla nauczycieli wychowawców świetlicy:

  • Plany pracy
  • Scenariusze zajęć
  • Pomysły na gry i zabawy
  • Projekty plastyczne
  • Darmowe szkolenia

Jeżeli masz prenumeratę czasopisma zamówioną bezpośrednio u wydawcy, na adres mailowy podany w zamówieniu prenumeraty wysłaliśmy kod dostępu do serwisu.

Jeżeli nie masz prenumeraty, zamów dostęp tutaj.

Słowa kluczowe

0 zł Dostęp do materiału
W koszyku
Pełny dostęp
do serwisu
Sprawdź
20 zł miesięcznie.
1700 materiałów dla świetlic
Informacje
Więcej na temat: Świetliczaki na tropie
Pytania i odpowiedzi
{{row.question}}
{{row.answer}}
Opinie
Dobrze, że jako środowisko mamy swoje czasopismo, na które zawsze mogę liczyć, gdy potrzebuję pomysłów i wsparcia.
Jedyne wsparcie tylko dla wychowawców świetlic, prenumeruję od lat i poleciłam wielu koleżankom.
Jestem bardzo zadowolona. Liczba pomysłów i scenariuszy jest ogromna. Zawsze korzystam z planów pracy.

Opinie pochodzą z anonimowej ankiety czytelników czasopisma „Świetlica w Szkole”.

Jakość gwarantują redakcje: