W trzeciej edycji uczniowie będą zwiedzali poszczególne kontynenty. Projekt składa się z 6 modułów – 5 dotyczących barw odpowiadających kolejno Europie, Azji, Afryce, Ameryce i Australii z Oceanią oraz jeden wspólny „kolorowy” – odnoszący się do wszystkich kontynentów.Pobierz plakat i regulamin projektu „Świetliczaki na tropie... kolorów Świata”Autorkami projektu są: Joanna Hoffmann (redaktor naczelna „Świetlicy w Szkole”, nauczyciel świetlicy w Szkole Podstawowej w Bojszowach); Paulina Cysak (nauczycielka świetlicy w Szkole Podstawowej nr 322 w Warszawie). Cele projektu: wychowanie ucznia aktywnego, świadomego swoich możliwości i posiadającego umiejętność współistnienia z przyrodą; uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata i potrzebę ochrony przyrody; działanie na rzecz ochrony różnorodności biologicznej i ekosystemów na terenie naszego kraju i świata; rozwijanie zdolności manualnych ucznia; zainicjowanie współpracy między placówkami w całej Polsce. Czas trwania projektu: wrzesień 2022 r. – maj 2023 r.Zgłoszenie do projektu następuje przez dołączenie do 30 listopada 2022 r. do zamkniętej grupy na Facebooku „Świetliczaki na tropie…”, pobranie plakatu projektu i umieszczenie go na stronie internetowej (profilu w mediach społecznościowych) świetlicy lub szkoły. Wszystkie ww. materiały będą na początku września opublikowane na nowym portalu dla wychowawców świetlic szkolnych pod adresem https://swietlicawszkole.pl/swietliczaki Zadania uczestnikówZadaniem uczestników jest wykonanie co najmniej 12 zadań z podanego zestawu oraz przysłanie (w terminie do 9 czerwca 2023 r.) sprawozdania (krótki opis zadań plus co najmniej 3 zdjęcia) na adres, który będzie podany w na stronie projektu: https://swietlicawszkole.pl/swietliczakiJedno sprawozdanie może wysłać wspólnie maksymalnie 3 nauczycieli. Każdy uczestnik otrzyma certyfikat uczestnictwa w projekcie. Certyfikaty zostaną udostępnione w postaci elektronicznej w czerwcu 2023 r.ZadaniaBarwy flagi olimpijskiej symbolizują poszczególne kontynenty, które będą tematem przewodnim trzeciej edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego w ramach Akademii Świetlicowej, tj.: „Świetliczaki na tropie… kolorów Świata”. Poniżej znajduje się 6 modułów (5 dotyczących barw olimpijskich odpowiadających kolejno: Europie, Azji, Afryce, Ameryce i Australii z Oceanią i 1 wspólny „Kolorowy” w odniesieniu do wszystkich kontynentów).Z każdego z modułów należy wybrać co najmniej 2 zadania do realizacji (12 zadań to minimum wymagane do ukończenia projektu).Moduł I: NIEBIESKI – EUROPA Europejskie powitania – stworzenie minisłowniczka różnych form powitalnych z wybranych 30 krajów europejskich. Wielcy malarze – zapoznanie z sylwetkami słynnych artystów malarzy (minimum 3) z krajów europejskich – wykonanie reprodukcji ich dzieł techniką dowolną. W dolinie Muminków – Finlandia, czyli najbardziej zalesiony teren Europy. Prezentacja dotycząca różnych gatunków drzew. Zapoznanie z bohaterami książek o Muminkach. Wykonanie pracy plastycznej „Muminki w zaczarowanym lesie” (technika dowolna). Igrzyska Olimpijskie – zapoznanie dzieci z historią igrzysk olimpijskich i różnymi dyscyplinami sportowymi. Wybranie lub wymyślenie własnych dyscyplin i zorganizowanie miniolimpiady w świetlicy (boisko szkolne, sala gimnastyczna itp.). Kraj Andersena i klocków Lego – Dania – ciekawostki o kraju. Zapoznanie z wybranymi baśniami Hansa Christiana Andersena – plastyczne inspiracje według pomysłu dzieci. Świetlicowy konkurs na najciekawszą budowlę (z klocków dostępnych w świetlicy). Moduł II: ŻÓŁTY – AZJA Tradycja parzenia herbaty – zapoznanie z historią herbaty i metodami jej przyrządzania. Wykonanie prac plastycznych, których punktem wyjścia będzie zabarwienie kartki (kleks) esencją herbacianą, a następnie z powstałej przypadkowej plamy stworzenie ilustracji przez dorysowanie elementów inną techniką. Smok chiński – wprowadzenie do tematu, symbolika. Wykonanie w kilku grupach smoków (kilkoro dzieci tworzy jednego smoka, ozdabiając jego poszczególne części, np. z rolek papierowych lub plastikowych butelek, po których połączeniu powstają kilkusegmentowe stwory). W kraju kwitnącej wiśni – kimono jako tradycyjny strój japoński. Wykonanie pracy plastycznej „Japonki” (origami płaskie z koła i kwadratu). Syberia – kolej transsyberyjska, płatki śniegu wielkości 30 cm, najgłębsze jezioro świata o unikalnej faunie i florze, bogactwa naturalne – czego nie wiemy o tym kraju? Wykonanie pracy plastycznej – tygrys syberyjski węglem malowany. Kamishibai i Teatr Cieni – zapoznanie ze specyfiką. Stworzenie „rekwizytów” i wymyślenie tematu, przedstawienie w świetlicy (można zaprosić inne grupy). Moduł III: CZARNY – AFRYKA Madagaskar – gatunki fauny i flory występujące tylko na Madagaskarze – album obrazkowy z krótkimi opisami. Afrykańskie plemiona – ciekawostki o stylu życia, wierzeniach i zwyczajach wybranych plemion afrykańskich. Wykonanie masajskiej biżuterii – naszyjniki z tekturowych talerzyków lub pracy plastycznej „Afrykanki” – kobiety w barwnych strojach afrykańskich – technika mieszana. Nil – najdłuższa rzeka Afryki i Świata – ciekawostki, informacje dotyczące zwierząt, których „domem” jest Nil – stworzenie gry planszowej, której trasę do przebycia stanowi charakterystyczna nić rzeki. W kraju Faraonów – Piramidy, Skarabeusze, Koty, Mumie itp. – Egipt – kraj, którym rządził faraon. Egipskie hieroglify – praca plastyczna (tusz, flamastry). Śladami Stasia i Nel – spotkanie ze słoniem afrykańskim – ciekawostki dotyczące zwierzęcia. Wykonanie pracy plastycznej – wyklejanka z szarych gazet. Moduł IV: CZERWONY – AMERYKA Indiańskie totemy – zapoznanie z różnymi plemionami zamieszkującymi Amerykę. Poznanie indiańskiego rękodzieła. Wykonanie słupów totemowych z rolek po ręcznikach papierowych. Największe aglomeracje Ameryki – ciekawostki. Wykonanie kolażu – fotomontażu. „Fabryka snów” – z wizytą w Hollywood – świetlicowa zabawa fabularyzowana. Wykonanie przez dzieci Alei Gwiazd (każde dziecko wykonuje własną gwiazdę, gwiazdy układamy na podłodze i dzieci przechodzą aleję, można zaprosić inne grupy do wspólnej zabawy lub spaceru). A to ciekawe… – w Paragwaju nie ma dzwonków do drzwi, więc klaszczesz, kiedy chcesz poinformować, że przychodzisz w gości, język hawajski ma tylko 12 liter, w Alabamie w niedzielę nie można grać w domino, a w Brooklynie osły nie mogą sypiać w wannach – amerykańskie ciekawostki – album ilustrowany. Piniata – Meksyk – tradycje i sztuka (Alebrijes, Amate, Frida Kahlo, Diego Rivera). Wykonanie piniaty wypełnionej łakociami z papieru (propozycja na zajęcia kończące realizację projektu). Moduł V: ZIELONY – AUSTRALIA I OCEANIA Wielka Rafa Koralowa – wprowadzenie do tematu, prezentacja multimedialna. Wykonanie prac plastycznych „Podwodny Świat” (technika mieszana). Aborygeni – rdzenna ludność Australii – tradycje i zwyczaje. Wykonanie tekturowego bumerangu pomalowanego techniką kropkowaną z nawiązaniem do symboli aborygeńskich. Kangur i emu – dlaczego są w herbie Australii? Przybliżenie sylwetek zwierząt. Zabawy sportowo-ruchowe z wykorzystaniem worków materiałowych (wyścigi w workach, rzuty do celu, co to za przedmiot – rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku i inne). Australijskie endemity – prezentacja albumów i zdjęć. Wykonanie galerii prac plastycznych techniką pasteli olejnych. „Australijskie wow” – Góra Kościuszki – polski akcent w Australii, Uluru – jedyny taki monolit na świecie, 15 500 żarówek wymienianych corocznie w Operze w Sydney – ciekawostki znane i nieznane. Wykonanie pocztówki i wysłanie jej do zaprzyjaźnionej świetlicy. Moduł VI: KOLOROWY – ŚWIAT Budowle świata – prezentacja dotycząca słynnych budowli z całego świata – wykonanie przez dzieci prac plastycznych „Budowle z całego świata” – galeria prac. Zapoznanie dzieci z budowlami i miejscami znajdującymi się na liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Proszę Państwa oto miś… – zapoznanie z różnymi gatunkami niedźwiedzi żyjącymi na wszystkich kontynentach świata, wykonanie planszy prezentującej różne gatunki niedźwiedzi, zapoznanie z utworami literackimi o „misiach”. Flagi świata – gra „Memory – flagi świata” – wykonanie gry pamięciowej złożonej z 20 par kart z wybranymi przez dzieci flagami ze wszystkich kontynentów. Pustynie świata – ciekawostki o terenach pustynnych na wszystkich kontynentach. Wykonanie pracy plastycznej „Karawana”. Kuchnie świata – podróż kulinarna przez różne zakątki wszystkich kontynentów, rośliny jadalne nieznane w Polsce. Pliki do pobrania: Regulamin projektu Plakat w formacie A4 (wersja 1) Plakat w formacie A4 (wersja 2) Grafika do udostępnienia na facebooku Dostęp do serwisu Swietlicawszkole.pl To nowy serwis, w którym znajduje się prawie 2000 materiałów dla nauczycieli wychowawców świetlicy: Plany pracy Scenariusze zajęć Pomysły na gry i zabawy Projekty plastyczne Darmowe szkolenia Jeżeli masz prenumeratę czasopisma zamówioną bezpośrednio u wydawcy, na adres mailowy podany w zamówieniu prenumeraty wysłaliśmy kod dostępu do serwisu. Jeżeli nie masz prenumeraty, zamów dostęp tutaj.