Savoir-vivre obrońców przyrody, czyli Dzień Dzikiej Przyrody w świetlicy

Rodzaj: Scenariusze zajęć
Temat:  Zachowanie

Scenariusz zajęć świetlicowych do przeprowadzenia z okazji Dnia Dzikiej Przyrody, obchodzonego 3 marca, w rocznicę podpisania Konwencji o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem.

W ramach zajęć nauczyciel porusza z dziećmi temat ochrony przyrody, opowiada o zagrożonych gatunkach, tłumaczy kim jest obrońca przyrody i co oznacza savoir - vivre, zachęcając przy tym uczniów do stworzenia pracy plastycznej inspirowanej tematem prowadzonych zajęć.

Długość materiału: 2 strony A4.


Cele ogólne:



  • zainteresowanie tematyką ochrony przyrody;

  • kształtowanie postaw proekologicznych.


Cele szczegółowe.
Wychowanek:



  • wie, co nazywamy przyrodą;

  • zna sposoby ochrony przyrody;

  • wymienia wybrane zagrożone wyginięciem

  • gatunki zwierząt w Polsce: ryś, wilk, niedźwiedź brunatny, żubr, foka, kozica;

  • wymienia wybrane gatunki roślin w Polsce, które znajdują się pod ochroną: sasanka, pierwiosnek, zawilec, szarotka, dziewięćsił, krokus;

  • umie poprawnie skonstruować krótką wypowiedź ustną;

  • zna pojęcie parku narodowego i rezerwatu przyrody;

  • wie, co oznacza pojęcie savoir-vivre;

  • wykonuje album;

  • rozwija umiejętność pracy w grupie.


Metody pracy:



  • słowne;

  • poglądowe;

  • aktywizujące;

  • praktycznego działania.


Formy pracy:



  • indywidualna;

  • grupowa.


Środki:



  • wydruki zagrożonych gatunków zwierząt w Polsce: rysia, wilka, niedźwiedzia brunatnego, kozicy, foki, żubra;

  • wydruki lub rysunki gatunków roślin w Polsce znajdujących się pod ochroną: sasanki, pierwiosnka, zawilca, szarotki, dziewięćsiła, krokusa;

  • tablica suchościeralna i marker;

  • kartki z bloku technicznego w kolorze zielonym, jasno- i ciemnoniebieskim;

  • blok rysunkowy;

  • kredki, flamastry;

  • dziurkacze ozdobne w kształcie roślin i zwierząt;

  • dziurkacz,

  • wstążeczka w kolorze zielonym;

  • klej;

  • nożyczki.


PRZEBIEG ZAJĘĆ

Część wstępna

Nauczyciel zapisuje na środku tablicy słowo „przyroda”. Pyta dzieci, z czym kojarzy im się to słowo. Odpowiedzi zapisuje na tablicy. Wspólnie ustalają definicję przyrody. W kolejnym kroku nauczyciel pyta dzieci, co kryje się pod pojęciem „dzikiej przyrody”. Następnie wyjaśnia, że zajęcia będą poświęcone sposobom ochrony przyrody.

Część zasadnicza

Nauczyciel krótko opowiada o gatunkach zagrożonych – wyjaśnia, co oznacza to pojęcie. Pokazuje zdjęcia zwierząt, które występują w Polsce i są pod całkowitą ochroną. Ze względu na ich wyginięcie (zwierzęta są liczone i znajdują się pod obserwacją przyrodników, leśniczych i...

Materiał uzyskasz od razu po wykupieniu dostępu.
Pochodzi z fachowego czasopisma dla świetlic.
Pełny materiał uzyskasz po wykupieniu dostępu.

Galeria zdjęć

6 zł Dostęp do materiału
W koszyku
Pełny dostęp
do serwisu
Sprawdź
70 zł do końca roku szkolnego.
1700 materiałów dla świetlic
Informacje
Temat:  Zachowanie
Rodzaj: Scenariusze zajęć
Autor: Monika Bielerzewska
Zachowanie
Więcej na temat: Zachowanie
Pytania i odpowiedzi
{{row.question}}
{{row.answer}}
Opinie
Jestem bardzo zadowolona. Liczba pomysłów i scenariuszy jest ogromna. Zawsze korzystam z planów pracy.
Świetlicę prenumerujemy od początku i nie wyobrażam sobie bez niej pracy. Świetne plany pracy i mnóstwo propozycji.
Najbardziej cenię to, że wszystkie artykuły piszą nauczyciele świetlicy. Dzięki temu są przetestowane i używam ich bez większych zmian.

Opinie pochodzą z anonimowej ankiety czytelników czasopisma „Świetlica w Szkole”.

Jakość gwarantują redakcje: